توماس چیپندیل، (1718-1779)
نخستین کاتالوگهای محصولاتِ دکوراسیونِ داخلی
دورانِ طلایی مبلمان انگلیسی
در تاریخ طراحی و تولید مبلمان به کتابچههای الگو یا کاتالوگهای محصولاتی برمیخوریم که بیشتر متعلق به کارگاههای سلطنتیِ دربارهای اروپایی میشوند. در واقع از اوایل قرنِ شانزدهم میلادی، طراحان و تولیدکنندگان، برای معرفی محصول، جذب مشتری و قبولِ سفارش، به تهیهی این قبیل کتابچهها اقدام میکردند. کتابچهها که جُنگی تصویری از نمونهی محصولات و اطلاعاتی شاملِ جنس، ابعاد و ویژگی آنها بود، اغلب بهصورت چاپ دستی تهیه میشدند. پس از جلب نظر مشتریان، تهیهی سفارشات در فرایندی غیر صنعتی و دستساز مُقَید میشد، کاری که مستلزم صرف زمان و هزینههای بالای مُزد ساخت بود. نخستین کتابچههای الگویی که از سالهای آغازین انقلاب صنعتی بهدست آمده، در انگلستان و به همتِ دو طراح با نفوذ انگلیسی به نامهای توماس شِراتون و توماس چیپِندیل منتشر شدهاند. این دو طراح بهدلیل مهارتشان در طراحی و تولید مبلمان در سراسر اروپا شناخته شده بودند. امروزه بعضاً سبک کلاسیک چیپِندیل را نوعی مبلمانِ پر نقش و نگارِ مُنَبت کاری شده با نقوشی مُلهم از هنر چینی یا گوتیک میشناسند، در حالی که تنوعِ کار توماس چیپِندیل در زمینهی طراحی مبلمان شاملِ سبکهای گوناگونی از طرحهای پُر کار تا ساده و هندسی را شامل میشود. از طرفی هنر، خلاقیت و مهارتِ فوق العادهی چیپِندیل از او اسطورهای در تاریخ طراحی مبلمان ساخته است. فرهنگ و مردم انگلستان حاصل کار این طراح را مانند گنجی مراقبت کردهاند. به تقریب تمام مطالعاتِ تصویری، طراحیها و الگوهای ساختِ مبلمان او در موزهها نگهداری میشوند.