توماس چیپندیل، (1718-1779)

نخستین کاتالوگ‌های محصولاتِ دکوراسیونِ داخلی

دورانِ طلایی مبلمان انگلیسی

در تاریخ طراحی و تولید مبلمان به کتابچه‌های الگو یا کاتالوگ‌های محصولاتی بر‌می‌خوریم که بیشتر متعلق به کارگاه‌های سلطنتیِ دربارهای اروپایی می‌شوند. در واقع از اوایل قرنِ شانزدهم میلادی، طراحان و تولید‌کنندگان، برای معرفی محصول، جذب مشتری و قبولِ سفارش، به تهیه‌ی این قبیل کتابچه‌ها اقدام می‌کردند. کتابچه‌ها که جُنگی تصویری از نمونه‌ی محصولات و اطلاعاتی شاملِ جنس، ابعاد و ویژگی آنها بود، اغلب به‌صورت چاپ دستی تهیه می‌شدند. پس از جلب نظر مشتریان، تهیه‌ی سفارشات در فرایندی غیر صنعتی و دست‌ساز مُقَید می‌شد، کاری که مستلزم صرف زمان و هزینه‌های بالای مُزد ساخت بود. نخستین کتابچه‌های الگویی که از سالهای آغازین انقلاب صنعتی به‌دست آمده، در انگلستان و به همتِ دو طراح با نفوذ انگلیسی به نامهای توماس شِراتون و توماس چیپِندیل منتشر شده‌اند. این دو طراح به‌دلیل مهارت‌شان در طراحی و تولید مبلمان در سراسر اروپا شناخته شده بودند. امروزه بعضاً سبک کلاسیک چیپِندیل را نوعی مبلمانِ پر نقش و نگارِ مُنَبت کاری شده با نقوشی مُلهم از هنر چینی یا گوتیک می‌شناسند، در حالی که تنوعِ کار توماس چیپِندیل در زمینه‌ی طراحی مبلمان شاملِ سبکهای گوناگونی از طرحهای پُر کار تا ساده و هندسی را شامل می‌شود. از طرفی هنر، خلاقیت و مهارتِ فوق العاده‌ی چیپِندیل از او اسطوره‌ای در تاریخ طراحی مبلمان ساخته است. فرهنگ و مردم انگلستان حاصل کار این طراح را مانند گنجی مراقبت کرده‌اند. به تقریب تمام مطالعاتِ تصویری، طراحیها و الگوهای ساختِ مبلمان او در موزه‌ها نگهداری می‌شوند.

استفاده از محتوای جُستارها، با ذکر دقیق مأخذ و منبع آنها بلا‌مانع است.
هنرمندان
معرفیِ اشخاصی که در آفرینش، طراحی، مهندسی و تولیدِ کالا، هم در زمینه‌ی هنرهایِ تزیینی و هم در شاخه‌ی هنرهای کاربردی، فعال بوده و اندیشه‌ها و آثار آنها به شکل‌گیریِ سبکها، جنبشها و مکاتبِ هنری منجر شده و یا به دلیلِ اهمیت‌شان در زُمره‌ی میراثِ هنری و فرهنگی بشر قرار می‌گیرند، بخشی از برنامه‌ی تولیدِ محتوایِ مجله‌ی پرووال است. اولویتِ ما، معرفیِ هنرمندانی در شاخه‌هایِ طراحی داخلی، طراحیِ صنعتی، صنایعِ دستی، معماری و هنرهای تزیینی یا دکوراتیو است.
دانش دکوراسیون
دکوراسیون، (با تلفظِ انگلیسی دکوریشِن) که معادلِ فارسی آن را چیدمان، آرایش و آرایه‌گری می‌نامند، زمینه‌ای تخصصی و شاخه‌ای از هنر و دانشِ معماریِ داخلی‌ست که مبانی نظری و تئوری آن، تقریباً با مبادیِ تمامِ شاخه‌های هنرهای تجسمی همپوشانی دارد. این دانش در پایه، شامل شناختِ اشکال، احجام، بافتها و نقوش و کیفیاتِ بصری، نظیرِ رنگ، ریتم، نور، ‌ترکیب، تضاد و هماهنگی می‌شود. در مراحل تخصصی، دکوراتور‌ها از موادِ گوناگونی که طراحانِ معمار در ساخت سازه‌ها به‌کار می‌گیرند (موادی مانندِ چوب، سنگ، فلز، شیشه، پارچه و...) و حالات و بیانهای عاطفیِ مواد و مصالح شناختِ کامل دارند. همچنین با روندِ تولید طراحی صنعتی و دستی کالا، یعنی مبلمان یا تمامی لوازمی که برای تجهیز یک مکان ضرورت دارد و چیدمانِ هدفمندِ آنها و همچنین با سبک‌شناسیِ تاریخی معماری و هنرهای تزیینی و نیز امکانات و توانایی‌ها و محدودیتها و موانعِ فرهنگیِ محیطِ کاریِ خویش آشنایی دارند‌.